کمک هزینه مسکن

یکی از دغدغه‌های اصلی و همیشگی مددجویان و اقشار آسیب‌پذیر، داشتن مسکن و سرپناه مناسب برای زندگی می‌باشد. از این رو موسسه خیریه محبان نیز به طور مستمر به این دغدغه توجه داشته و توانسته است با کمک شما نیکوکاران، بخشی از مشکلات  مددجویان را در حوزه مسکن رفع نماید. اقدامات خیریه در زمینه کمک مسکن ، متناسب با نیاز و ضرورت واقعیِ مددجو و توان و تصمیم خیریه خواهد بود.
لذا شما نیکوکاران عزیز می‌توانید با مشارکت در طرح‌های خیریه، در تامین سرپناه و مسکن مناسب برای مددجویان مشارکت نمایید.

 

تمامی خدمات کمک به نیازمندان در خیریه آنلاین محبان

 

امام صادق عليه السلام :

مَن كانَ لَهُ دارٌ و احتاجَ مُؤمِنٌ إلى سُكناها فَمَنَعَهُ إيّاها قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : مَلائكَتي ، عَبدي بَخِلَ على عَبدي بِسُكنَى الدُّنيا ، و عِزَّتي لا يَسكُنُ جِناني أبدا .

هر كه خانه‌اى داشته باشد و مومنى به سكونت در آن نيازمند باشد، و او آن را از وى دريغ دارد، خداوند عز و جل فرمايد : فرشتگان من! بنده ام از سكونت دادن بنده ام در دنيا بخل ورزيد؛ به عزتم سوگند كه هرگز در بهشت من سكونت نكن .میزان الحکمه،جلد پنچم.

باورش سخته وقتی کسی مجبور بشه به خاطرفقر و تنگدستی قدم به مخروبه بذاره و با کشیدن پرده‌ای، زندگی کنه. بی سرپناهي منشاء رنج هر خانواده و بسیاری از آفات زيان‌بار جامعه بشري است. هيچ رنگى در زندگى انسانى، جز با رنگ شادمانى و شعف، چهره‌هاى غمگين همنوعان فرودست را رنگ نمى‌بخشد.

کمک به مسکن نیازمندان در اندیشه دینی

در اندیشه دینی کمک به نیازمندان،‌ درماندگان و گرفتاران عرصه‌ایست، که هر فردی اذن ورود به آن را ندارد، مگر آنکه خداوند توفیق آن را نصیب فرد کند. از این روست که امام حسین(ع) در یک روایت فرمود: بدانید که نیازمندی‌های مردم به شما از نعمت‌های الهی بر شماست؛ پس از این نعمت‌ها خسته نشوید که هر‌آینه به سوی دیگران سوق یابد؛ اِعلَموا اَنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَیکُم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکُم، فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتُحَوَّلَ اِلی غَیرِکُم (مستدرک الوسائل، ج12، ص209) از این جهت، وقتی خداوند توفیق یاری‌رسانی به نیازمندان را نصیب هر فردی می‌کند، باید شب و روز شکر کند که او را واسطه این کار قرار داده و برای خدمتگزاری به همنوعان پسندیده است.

در عین حال، خداوند ثواب‌های زیادی برای این عمل در نظر گرفته شده است. امام صادق(ع) در اهمیت و ثواب رفع گرفتاری مؤمنین فرمود: هر مؤمنی که گرفتاری مؤمنی را برطرف کند، خداوند هفتاد گرفتاری دنیا و آخرت را از وی دور می‌کند؛ اَیُّما مُؤمِنٍ نَفَّسَ عَن مُؤمِنٍ کُربَةً ، نَفَّسَ اللَّهُ عَنهُ سَبعینَ کُربَةً مِن کُرَبِ الدُّنیا و کُرَبِ یَومِ القیامَةِ (مستدرک الوسائل ، ج 12، ص413).

از دیگر سو، آیات فراوانی درباره لزوم کمک‌رسانی به دیگران و ثواب این عمل در قرآن وجود دارد؛ آیات مربوط به انفاق و صدقات جزء این دسته از آیات هستند؛ مثلاً‌ خداوند در آیه7 سوره طلاق در این رابطه می‌فرماید:

لِیُنفِقْ ذُو سَعَةٍ مِّن سَعَتِهِ وَمَن قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنفِقْ مِمَّا آتَاهُ اللَّهُ لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا سَیَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْرًا؛

بر توانگر است که از دارایى خود هزینه کند، و هر که روزى او تنگ باشد باید از آنچه خدا به او داده خرج کند، خدا هیچ کس را جز [به قدر] آنچه به او داده است تکلیف نمى‏‌کند؛ خدا به‌زودى پس از دشوارى آسانى فراهم مى‏‌کند.

همچنین، در وصف ثواب انفاق اموال در مسیر الهی می فرماید:

مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فی‏ کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ؛

کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند، همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه، یکصد دانه باشد و خداوند آن را برای هر کس بخواهد (و شایستگی داشته باشد) دو یا چند برابر می‌کند و خدا (از نظر قدرت و رحمت) وسیع و (به همه چیز) داناست.(بقره261)

در هر صورت، خداوند متعال در قالب آیات قرآن کریم، مشوق اصلی یاری در امور خیر از جمله کمک به مسکن مظلومان و فقراست.

نیاز به سرپناه و محلی امن برای آسایش و گذران زندگی ازجمله نیازهای فطری و اولیه انسان‌ها به‌شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که همه ابناء بشر از ابتدا تاکنون ‌همواره به دنبال تهیه و تدارک محلی به عنوان سرپناه و محل اسکان بوده‌اند. شاید بتوان گفت امروزه تأمین مسکن ازجمله پیچیده‌ترین ‌و مشکل‌ترین مسائل بیشتر جوامع به شمار می‎آید.

کشور اسلامی‌مان ایران نیز از این امر مستثنا نبوده و قشر وسیعی ازجمله طبقات محروم و کم‌درآمد و نیازمندان با مشکل مسکن مواجه هستند، به ویژه در سال‌های اخیر که تورم، گرانی و وضعیت بد اقتصادی به‌گونه‌ای پیش رفته که حتی اقشار متوسط و متوسط رو به بالا هم از تهیه مسکن مناسب برای گذران زندگی عاجز مانده‌اند.

مسکن دومین معضل بزرگ کشور!

»مسكن » دومين معضل كشور است. بعد از تامین نیاز به خوراک و پوشاک، نیاز به یک سرپناه، با داشتن حداقل‌های امکانات، همچنان در رده اصلی‌ترین نیازهای بنیادین بشر ‌می‌باشد. شيوه‌هاي توليد، توزيع و ساير موارد مرتبط با آن كه افراد كشور، به ويژه قشر آسيب پذير را از دسترسي به اين نياز اوليه محروم مي سازد، به عنوان يك مشكل جدي محسوب مي‌شود.

در حقیقت، مسکن از مهمترین احتیاجات خانواده‌هاست و تا زمانی که آدمی این فضا را در اختیار نداشته باشد، امکانات دیگر برایش گوارا نخواهد بود. در میان همه ویژگی‌های یک خانه، مهمترین آنها امنیت و آسایش است که صاحب آن از آن بهره می‌برد.

مسکن تنها جایی برای لم دادن زیر باد کولر یا نشستن در کنار شومینه، برای لذت بردن از گرما و سرما نیست. «مسکن» مکانی برای پیشگیری از بیماری‌‌ها و کنترل رفتارهای اجتماعی خطرناک می‌باشد. انسان بدون برخورداری از مسکن، امنیتِ روان خود را از دست می‌دهد و به رفتارهای تهاجمی و تعدی به حقوقِ اجتماعیِ سایرین روی می‌آورد، تا بتواند این کاستی را با آسیب زدن به دیگرانی که احساس می‌کند، با رفتارهای اقتصادی خود این حق را از او گرفته‌اند، جبران کند. بنابراین، حقوقِ سایر انسان‌ها، صرفا تا زمانی مورد هتکِ حرمت قرار نمی‌گیرد که «بی‌نوایان» حداقل سقفی بالای سر خود داشته باشند. این در حالی است که به دلیل شتاب گرفتن نرخ رکود از نرخ رشد و عمیق شدن شکاف میان این دو شاخص مهم، که برای سنجش وضعیت اقتصادی و قدرت رقابت‌پذیری آن ملاک قرار می‌گیرند و افزایش ۵۰ تا بیش از ۱۰۰ درصدی اجاره بها در کل مناطق شهری کشور، تعداد فقرای بدون مسکن و بد مسکنِ ساکن در«سکونت‌‌گاه‌‌های غیررسمی» افزایش یافته است.

وزارت راه و شهرسازی تخمین می‌زند، که حدود ۲۰ میلیون نفر، شامل ۳۰ درصد از جمعیت کشور، در سکونت‌‌گاه‌‌های غیررسمی شب را به صبح و صبح را به شب می‌رسانند. آنها در این چرخه ۲۴ ساعته‌ی زمان، در معرض «آسیب‌های اجتماعی» قرار دارند.

اقشار محروم جامعه که نیازمند کمک خانه هستند

اقشار محروم جامعه نظیر کارگران فصلی، کارگران حداقلی‌بگیر و زیرحداقلی‌بگیر، دستفروشان، حاشیه‌نشینان، زنان سرپرست خانوار، بیکاران و افرادی که اشتغال ناقص دارند، و حتی کسانی که در حاشیه شهرها «بدمسکن» حساب می‌شوند و از لحاظ مالی قادر به نوسازی منزل خود نیستند و با توجه به وخامت حال اقتصاد کشور، خانه‌دار شدن این افراد دیگر محلی از اعراب ندارد و باید برای آنها مسکن استیجاری تولید کرد؛ که با‌توجه به شرایط اقتصادی کشور امکان این کار هم وجود ندارد. در کمال تاسف، درسال‌های گذشته هیچ حرکتی در جهت ساخت مسکن استیجاری انجام نشده است و حتی مسکن کارگری و سازمانی هم به فراموشی سپرده شده‌است.

در خلاء سیاست پایدار در زمینه تولید مسکن اجتماعی بادوام و ورود دولت به طرح‌های تقاضا محور به‌جای طرح‌های نیاز محور، سهم تورم مسکن در مجموع تورم سبد هزینه‌های خانوار در حال افزایش است. به استناد آمار و اطلاعات «مرکز آمار ایران» کالاهای غیرخوراکی و خدمات همواره بالاترین نرخ تورم را دارند که در میان آنها مسکن بیشترین میانگین تورمی را دارد.
بر اساس آمار ، سهم تورم «گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» در دهک اول درآمدی، یعنی کم برخوردارترین قشر جامعه 06/38 درصد این عدد حاکی از ناتوانی شدید دهک اول در تهیه مسکن و پرداخت سهم بیشتری از درآمدها به عنوان اجاره خانه است.

از دهه‌های پیش بخش خصوصی، شامل موسسات خیریه و شرکت‌ها درزمینه مسکن استیجاری اقدام کرده‌اند؛ تا بتوانند خانوارهای کم درآمد را از افتادن به زیر «خط فقرمطلق» و در مرحله‌‌ی بعد درگیر شدن با «فقر خشن» نجات دهند.

نقش محبان در تامین هزینه مسکن

موسسات و ســازمان‌هاى خيريه يكى از بركات موجود براى جامعه است. وجود اين چنين مراكز مردم نهاد جزء فطرت بشــريت است؛ زيرا هر انسانى گاهى احســاس مى‌كند بايد به ديگرى كمك كند و براى اين امر بهترين‌جا همين مؤسسات مردمیست.

صرف نظر از اينكه آن موسسه عــده‌ اى از محرومين و گرفتاران را نجات مى‌دهــد، كه در جاى خودش شايســته قدردانى و تشكر اســت . پس از كمك، فرد خير احساس راحتى مى‌كنــد؛ زيرا درصورت عدم اين چنين اقدامات وجدانش او را به محاكمه مى‌كشد كه چرا عده‌اى در كمال ناراحتى بســر برند و او در كمال آســايش تا برسه به دستورات خداوند، پيغمبــر و ائمه معصومين كه دســتگيرى از افتادگان را جزء وظايف اســلامى فرد مسلمان مــى‌دانند و مى‌گويند من اصبــح و لم يهتهم به امور المســلمين فليس بمسلم، خوشا به‌ حال آنانكه بيشــتر توفيق فريادرسى را دارند و مى‌توانند افتاده‌اى را دســتگيرى كنند.

از این رو، موسسه خیریه محبان نیز به طور مستمر به این دغدغه توجه داشته و توانسته است با کمک شما نیکوکاران، بخشی از مشکلات مددجویان را در حوزه مسکن رفع نماید.

اقدامات خیریه در این زمینه، متناسب با نیاز و ضرورت واقعیِ مددجو و توان و تصمیم خیریه خواهد بود. لذا شما نیکوکاران عزیز می‌توانید با مشارکت در طرح‌ های خیریه، در تامین سرپناه و مسکن مناسب برای مددجویان مشارکت نمایید.