کمک هزینه جاری موسسه خیریه محبان:

همان گونه که استحضار دارید ارائه هر خدمتی برای هر یک از مددجویان و فقرا، نیازمند ایجاد بسترهای اداری و نیروی انسانی و انجام اقدامات و فعالیت‌های لازم برای ارائه خدمت می‌باشد. بدیهی است که نبود این بسترها و عدم هزینه‌کرد در این زمینه، منجر به هیچ خدمتی نمی‌شود. به عنوان مثال برای اجاره و یا رهن منزل برای یک خانواده مددجو، لازم است یکی از کارکنان خیریه، نسبت به پیگیری موضوع اقدام کرده و با اجاره منزل مناسب و تهیه لوازم زندگی، آن را در اختیار مددجو مددجو قرار دهد. بدیهی است که تامین نیروی انسانی برای ارائه خدمات به مددجویان، نیازمند پرداخت حقوق و تامین هزینه‌های حمل و نقل و… می‌باشد.

موسسات خیریه مانند هر نهاد دیگری، هزینه‌‌هایی مانند آب، برق، گاز، تلفن، اجاره، اینترنت، تبلیغات، حمل و نقل، هزینه‌های پرسنلی و تجهیزات دارند که صرف این قبیل هزینه‌ها برای ادامه حیات خیریه جهت خدمت رسانی به جامعه محرومین ضروری است.

حال سوال این است که اگر نیکوکاران برای تامین این قبیل هزینه‌ها در خیریه‌ها بها بدهند و در تامین آن قدم بردارند، آیا این این موارد فاقد ارزش معنوی و الهی است؟ آیا مبالغی که در این راستا هزینه می‌کنند، مشمول ثواب و اجر الهی نخواهد بود.؟

تصدیق می‌فرمایید که به یقین این گونه نیست. زیرا کمک به برپا نگه داشتن خیریه‌ها و ادامه حیات آنها، در حقیقت همان کمک به نیازمندان و محرومین است.

خداوند در قرآن در سوره توبه آیه 60 می فرماید:

إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

ترجمعه آیه:

 (مصرف) صدقات منحصرا مختص است به فقیران و عاجزان و متصدیان اداره صدقات و کسانی که باید تألیف قلوب آنها کرد و آزادی بندگان و قرض‌داران و در راه خدا (یعنی در راه تبلیغ و رواج دین خدا) و به راه درماندگان. این مصارف هشت‌گانه فرض و حکم خداست، که خدا دانا و بر تمام مصالح خلق آگاه است.

همانگونه که در آیه شریفه ملاحظه میفرمایید، قسمتی از صدقات می‌بایست برای عاملین بر صدقات هزینه شود. یعنی کسی که زندگی خود را صرف رسیدگی به امور نیازمندان می‌کند استحقاق دریافت اجر کار خود را دارد.

پس چه نیکوست که خیرین گرامی همان طور که در تامین هزینه‌های مددجویان مشارکت دارند، در تامین هزینه‌های جاری خیریه نیز مشارکت کنند. به هر حال، باید دانست که ادامه حیات و کارآمدی یک خیریه، مستلزم انجام برخی هزینه‌هاست و خداوند حکیم نیز در قرآن مجید به این مورد اشاره کرده است.

شایان ذکر است که در خیریه محبان تمامی مبالغ پرداختی نیکوکاران صرف امور مددجویان و محرومین می‌شود و هزینه‌های جاری خیریه نیز توسط خیرین خاص و با همین نیّت تامین می‌گردد. و به هیچ وجه از وجوهات، صدقات و سایر مبالغ پرداختی خیرین در جهات امور جاری استفاده نمی‌شود. لذا شما خیرین گرامی نیز می‌توانید با مشارکت در تامین هزینه‌های جاری خیریه، ما را در مسیر توسعه امور خیر یاری فرمایید.